Waardegedreven organisaties
maken mensen sterker
en de wereld beter

Lees blog

Referenties

Meta BV, Utrecht

Pallium Portam, Maastricht

  • 1.

    Een schip als beeld voor je visie

    Vertel als organisatie je eigen verhaal in woorden en beelden

Een klein verpleeghuis met een heel eigen visie en werkwijze wilde het eigen verhaal beter leren vertellen. We hebben de werkwijze en de visie schriftelijk uitgewerkt en deze visie verbeeld als een schip met een vlag (de visie), met zeilen (de gedeelde doelen) en met reddingsboeien (de kernwaarden). Tegelijk werden tien mensen van het middenkader en de werkvloer geïnterviewd om te horen hoe zij er persoonlijk met visie, geloofsovertuiging, waarden en motivatie zelf in stonden. Zo ontstond zicht op een verbindende visie die het gesprek centraal stelt en tegelijk ruimte laat voor ieders geloofsovertuiging. Deze visie werd in een inspiratiesessie creatief uitgewerkt en verdicht. We maakten samen een concreet schip en ontdekten dat het ging om thuiskomen bij jezelf.

  • 2.

    Van je huis een thuis maken

    Visie en waarden ontwikkelen vanuit een gezamenlijk proces

    Reactie van een orthopedagoog:

    “Nu spreken we er niet alleen over, maar dóen we ook echt waar het over gaat. Je gaat door een proces heen en daardoor ervaar je wat de bedoeling is en wat de waarden inhouden. Laten we zo’n proces ook met onze medewerkers, cliënten en ouders gaan. Praten alleen helpt onvoldoende.”

Een zorgorganisatie wilde een visie ontwikkelen voor de diverse woongroepen voor mensen met een verstandelijke beperking. Zodat er gedeelde waarden kwamen en er meer coherentie tussen de medewerkers en tussen de woonhuizen zou ontstaan.

Ervaringen      Op mijn verzoek bracht iedere deelnemer een voorwerp van huis mee dat in haar eigen woning belangrijk is. We startten met een bewegingsoefening waarin het gevoel van binnen en buiten beleefbaar werd. We gingen in een kring zitten; iedere deelnemer liep van buiten door de kring heen naar het midden om daar zijn voorwerp neer te leggen en te vertellen waarom dat voor zijn woonbeleving belangrijk was. Daaruit kwamen gezamenlijke waarden naar voren als thuis, geborgenheid en veiligheid.

Verhalen          Vervolgens werden in drietallen succesverhalen uitgewisseld waarin zorgbewoners zelf iets moois beleven dankzij hun leven in de woongroep. Dat bracht thema’s aan als horizonverbreding en wederzijdse hulp.

Beelden           We deden een voorstellingsoefening waarin iedereen tot een innerlijke zin kwam over de toekomst van het wonen. Deze zinnen verzamelden we en daaruit kristalliseerde zich het eerste concept van de woonvisie uit.

Creatief           Vervolgens maakte ieder voor zich van klei een eerste beeld van de eigen woongroep en vervolgens een tweede beeld van de woonvisie. Daarna verenigden ze die twee kleibeelden tot één kunstwerk dat meeging naar het woonhuis.

  • 3.

    Van meepraten naar meebeslissen

    De inhoud van een conferentie tot vormprincipe maken

     

Een grote landelijke koepelorganisatie organiseerde een driedaagse conferentie over medezeggenschap van mensen met een verstandelijke beperking. Hoe kunnen zij meewerken en meedoen in plaats van meepraten? Hoe kunnen zij een eigen stem krijgen en voor zichzelf leren opkomen? Er kwamen 125 medewerkers, 25 verwanten, en 50 cliënten.

Vormprincipe               De openingsceremonie werd samen voorbereid met een cliënt en een verwant. Uit de gesprekken ontstonden thema’s en beelden om het verhaal te vertellen zonder een lezing te gaan houden. De cliënt houdt van paardrijden, al is ze ook soms angstig: het vormen van een vertrouwensband werd een thema. We vormden gedrieën een toneelgroep. En organiseerden iemand in de zaal om in te grijpen als we te veel zouden spreken.

Beelden                       Samen kwamen we op het beeld van de bloembol die een veilige ruimte nodig heeft (bloempot), aarde nodig heeft (inbedding), water nodig heeft (vertrouwen in talenten), en warmte van de zon. In een sketch hebben we de bloembol geplant.

Werkvorm                    Alle deelnemers kregen een ik-dagboek; daarin konden ze dagelijks aantekeningen en tekeningen maken. Aan het einde van de conferentie wisselden ze hierover uit. Daarnaast was er een wij-dagboek in de vorm van een partytent met posters. Daaraan werden o.a. stellingen opgehangen: wij willen ook een reformatie.

PBC – Voor een visie die leeft, waarden die bezielen en daden die tellen

Ondersteuning van organisaties die een verschil willen maken
Ondersteuning van mensen die betekenis willen geven

LAATSTE BLOG

NIEUWE KERNWAARDEN VESTIGEN – HET KAN!

Een indrukwekkend voorbeeld van een geslaagd waarden-project biedt Aveleijn. Dit is een grote organisatie in Twente die zorg verleent een mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie is nu 50 jaar en heeft circa 2000 medewerkers. Na een fusie en veel perikelen heeft men sinds 2014 krachtig ingezet op een inhoudelijk programma om de culturen…

Lees meer

BEWUST BEKWAAM?

Bewust bekwaam? Als het goed is leeft een leidinggevende de gemeenschappelijke waarden voor. Toch kun je ongemerkt in je rol gevangen raken. Zo zat ik onlangs bij een bespreking van een teamleider met vijf medewerkers. We bespraken een tekst die ging over de bijzondere kwaliteit die ze in deze woonvoorziening ontwikkeld hebben. Het ging over…

Lees meer

CREDO – OFTEWEL : WAAR GELOOF JE IN?

“Winst en waarde moeten van plaats wisselen” Deze quote van prof. André Nijhoff (hoogleraar Duurzaamheid en Stewardship aan Nyenrode) zet de boel op scherp. Nijhoff: “Het is tijd voor een andere mindset. Denk in de volgorde ‘gelukkig – productief – succesvol’ in plaats van ‘productief – succesvol – gelukkig’. Het maakt je organisatie sterker, omdat…

Lees meer

NIEMAND WIL VERANDERD WORDEN !

Laatst kwam ik naast een man in het vliegtuig te zitten. Deze bleek een bekend auteur en een veelgevraagd spreker te zijn op het gebied van innovatie. Deze had een mooi gezegde dat erop neerkwam dat de enige mens die graag verandert een baby met een poepluier is. Alleen als de externe noodzaak zo groot…

Lees meer

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Schrijf u hieronder in en ontvang 4x per jaar de nieuwsbrief.

VIJF TIPS: VAN INSPIRATIE TOT REALISATIE

Pim Blomaard Consult
Mob:  +31 6 51 32 79 99
Tel: +31 72 58 97 213
contact@pimblomaard.nl

Postadres:
Spaak Nes 3
1862 AT
Bergen NH

Bedrijfsgegevens:
KvK: 70 42 22 30
BTW: NL 121605188B01
Privacy Policy (AVG)
Cookie beleid
Algemene Voorwaarden