doel

Visie

Bedrijven die een principiële keuze maken voor duurzaamheid krijgen opeens weer energie.

Zorginstellingen die doelgericht werken vanuit positieve gezondheid ervaren opeens weer ruimte.

Scholen die zich meer gaan richten op persoonsvorming krijgen opeens weer waardering.

“Niet zelfsturende organisaties maar waardengedreven organisaties blijken succesvoller wendbaar in te kunnen spelen op veranderingen in hun omgeving. (…) Ik verwacht dat steeds meer organisaties de komende tijd gaan ontdekken dat ze waardengedreven moeten gaan organiseren in plaats van alleen maar zelfsturend.”

A. Berkhoff  (14 nov. 2016)

Betekenis

Een waardengedreven en visiegestuurde organisatie maakt medewerkers gelukkiger en actiever. Ze versterkt de intrinsieke motivatie van mensen. Want ze is ook scherp in haar keuzes.

Imago > Je wordt herkend
Mensen herkennen de cultuur en de sfeer.
Uitstraling > Je trekt mensen aan
Medewerkers zijn op zoek naar zingeving.
Netwerk > Je vindt partners
Je keuze maakt helder wie je partners zijn en waar je netwerk ligt.
Kwaliteit > Je bent onderscheidend
Missiegericht en mensgericht organiseren maakt het verschil.
betekenis
bron

Bron

De organisatie begon ooit met een initiatief van mensen. Er was een bron waaruit de cultuur ontstond. Er was een impuls die betekenis geeft. Die impuls werkt nog steeds door. Leer hem kennen en bewust hanteren.

Verantwoordelijkheid

Motivatie ontstaat wanneer je persoonlijk geraakt wordt. Je moet met je verstand begrijpen waar het om gaat en in je hart ervaren dat het waardevol is wat je doet. Dan neem je ook verantwoordelijkheid voor het grotere geheel.

houding

Houding

Waarden vormen het hart van hoe je doet wat je doet.
Waarden zijn een hoe-ding – een hou-ding.
Waarden zijn de substantie waaruit de cultuur bestaat.

“Medewerkers willen wel; ze zijn in deze tijd open en geïnteresseerd. Maar ze willen ook voelen dat het klopt, dat het geheel coherent is. ‘Ze roepen daarboven van alles, maar ik voel het niet.’ Dan haken ze af. Er is disbalans in de organisatie. Als de balans wel klopt, voelen ze zich thuis en vinden ze het fijn om er te werken.”
In gesprek met R. de Wolf

Waarden maken het leven waardevol. Ze maken een onderneming waardevol. Als een onderneming waarden veronachtzaamt, is dat altijd ook een uitdrukking van zelfverachting en verachting van mensen. In een onderneming waar geen acht meer op mensen wordt geslagen, zal op den duur niemand willen werken, en daardoor wordt deze waardeloos. Daarom moeten we waarden niet alleen volgen, maar ook zien als bronnen van kracht… als bronnen van gezondheid
(Anselm Grün)

PBC – Voor een visie die leeft, waarden die bezielen en daden die tellen

Ondersteuning van organisaties die een verschil willen maken
Ondersteuning van mensen die betekenis willen geven

LAATSTE BLOG

NIEUWE KERNWAARDEN VESTIGEN – HET KAN!

Een indrukwekkend voorbeeld van een geslaagd waarden-project biedt Aveleijn. Dit is een grote organisatie in Twente die zorg verleent een mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie is nu 50 jaar en heeft circa 2000 medewerkers. Na een fusie en veel perikelen heeft men sinds 2014 krachtig ingezet op een inhoudelijk programma om de culturen…

Lees meer

BEWUST BEKWAAM?

Bewust bekwaam? Als het goed is leeft een leidinggevende de gemeenschappelijke waarden voor. Toch kun je ongemerkt in je rol gevangen raken. Zo zat ik onlangs bij een bespreking van een teamleider met vijf medewerkers. We bespraken een tekst die ging over de bijzondere kwaliteit die ze in deze woonvoorziening ontwikkeld hebben. Het ging over…

Lees meer

CREDO – OFTEWEL : WAAR GELOOF JE IN?

“Winst en waarde moeten van plaats wisselen” Deze quote van prof. André Nijhoff (hoogleraar Duurzaamheid en Stewardship aan Nyenrode) zet de boel op scherp. Nijhoff: “Het is tijd voor een andere mindset. Denk in de volgorde ‘gelukkig – productief – succesvol’ in plaats van ‘productief – succesvol – gelukkig’. Het maakt je organisatie sterker, omdat…

Lees meer

NIEMAND WIL VERANDERD WORDEN !

Laatst kwam ik naast een man in het vliegtuig te zitten. Deze bleek een bekend auteur en een veelgevraagd spreker te zijn op het gebied van innovatie. Deze had een mooi gezegde dat erop neerkwam dat de enige mens die graag verandert een baby met een poepluier is. Alleen als de externe noodzaak zo groot…

Lees meer

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Schrijf u hieronder in en ontvang 4x per jaar de nieuwsbrief.

VIJF TIPS: VAN INSPIRATIE TOT REALISATIE

Pim Blomaard Consult
Mob:  +31 6 51 32 79 99
Tel: +31 72 58 97 213
contact@pimblomaard.nl

Postadres:
Spaak Nes 3
1862 AT
Bergen NH

Bedrijfsgegevens:
KvK: 70 42 22 30
BTW: NL 121605188B01
Privacy Policy (AVG)
Cookie beleid
Algemene Voorwaarden